AKIRA THE POLARBEAR

 
(Akira är en Alaskan Malamute/Siberian Husky. Vår tanke är att köra drag med henne senare när hon är äldre! Och min pälsmössa är fake, för er som undrar).
 
Hej fina. Här kommer ännu ett inlägg om Akira. Men först måste jag då säga att herregud vilket väder vi har nu. Skit mycket snö ute den ena dagen och sedan vaknar man upp till asfalt och gräs ute den andra dagen haha. Hatar slask. Låt det gå fort nu till våren tack! Vinter i all ära (älskar vintern, specciellt när det är mycket snö och kallt ute) men nu har jag faktiskt tröttnat på denna konstiga vinter vi har här där jag bor. Om det ska vara vinter, ska det vara riktig jäkla vinter. Som uppe hos mormor i Norge . Oslagbart vackert på vintern där.
 
Ja, och nu till lilltjejen..I början var hon så lugn och go (hon är RIKTIGT duktig på vissa saker som jag sa tidigare), men nu de senaste dagarna (specciellt idag och igår) har hon varit rena mardrömmen. Just nu förstår jag inte på mig dem som säger att "valptiden är den bästa, ta vara på den" osv.. Hon biter i både ben och händer (även efter att hon har gjort något bra och vi ger henne godis, så fortsätter hon att bitas.), vi säger då såklart åt henne riktigt bestämt och tar ett fast grepp om henne och säger "nej". Men inte slutar hon för det. Bara när man klappar henne och vill gosa med henne så ska hon bitas. Visst vet jag att det klias i hennes tänder för att dem växer och hon blir frustrerad av det. Men my gadh, idag tog hon priset.. Frustration gånger tusen. Men det gäller att ha tålamod!
Vi avleder henne också såklart till hennes leksaker när hon vill bitas. Det funkar för stunden, men sen följer hon efter en vart man än går och ska bitas i både ben och fötter.. Ibland kan hon nästan låta lite aggressiv till och med.
 
Någon som har haft valp som läser detta nu, får mer än gärna komma med tips och bra råd till oss (då det är vår allra första valp så behöver man såklart alla bra tips man kan få).
Nu är hon ju såklart valp, (bara 10 veckor och 4 dagar gammal) och vi har hört/läst att de flesta valpar är såhär när dem är små. Men vart går gränsen egentligen? Förutom att hon är dryg ibland så är Akira världens bästa ♥ Men somsagt, ibland vet man ju inte vad man ska till sig.
 
Alaskan Malamute/Siberian Husky, Allmänt, Life | Akira, Alaskan Malamute, Djur, Draghund, Hund, Polarhund, Råd, Siberian Husky, Tips, Valp | |
#1 - - Blubb Svensson:

Det kommer att gå över! Tiden är som värst när tänderna kliar/byts ut, fortsätt avleda med leksaker och godis. Trötta ut henne med lek och saker som får hennes hjärna att arbeta lite. Tålamod krävs extremt de första veckorna. Lycka till snyggingar!

#2 - - Netti Starby:

Åh vad fin hon är! Kram

#3 - - Emma -Merakibeauty.se:

åh så söt!

#4 - - borntolose.blogg.se:

Åh vad fin hon är! Tålamod är nog det enda och att vara konsekvent. Kommer gå hur bra som helst :)

#5 - - Johanna Utterberg:

Åh så fin bild! :) Hoppas det ordnar sig!

Svar: Tusen tack fina du :)! kram
Jensvollen

#6 - - Linn Strömberg:

Har inga tips då jag aldrig har haft hund, men leksaker borde fungera bra.

#7 - - Amanda Bergström:

Vi var mycket försiktiga med ordet "nej" de första veckorna. Vi använde det inte alls utan avledde Ben istället. Han var, som de flesta små valpar, likadan som Akira. Ibland när jag satt med honom på golvet och han bet för hårt, då tjöt jag rakt ut, reste mig upp och bara gick därifrån. Gärna till ett rum (exempelvis kök) där det inte får förekomma bus. Man känner sig töntig som fan, men det är så deras syskon gör när de inte önskar vara med om hård lek.
Annars tröttar man tyvärr bara ut dem med tjat om "nej, nej, nej" och tillslut bryr de sig inte om det. En gång, och bestämt - så de hajar till liksom. 😄 Annars säger jag som föregående - hjärngympa! Speciellt draghundar behöver otroligt mycket stimulans för att bli lugna och inte slå över och bli hysteriska. Med tiden kommer det att gå över, lovar! Jag vet att man ibland gärna vill ge upp. Vi har haft en valp som liknade Akira i sättet otroligt mycket. Hon höll på tills hon var ett år. Hon blev världens bästa när hon blev äldre, men då hade hon förstört allting hemma - som skor, golv, väggar och möbler. 😅 Hon fick helt enkelt inte den stimulans hon behövde - och det vet vi idag. På den tiden hade man knappt internet 😂 Men som vår instruktör på hundkursen sa - man får inte den hund man vill ha förrän vid tre års ålder - det är då de ska ha lagt av med alla tokerier. Det är också en smart grej att gå på - valpkurs. Vi gick till hundex - riktigt bra! Det är bara höra av dig om du skulle behöva fler råd. Du vet var du hittar mig 😄
Kan även flika in att ni bör undvika att ta tag i henne när hon busbits, hon kommer ta det som att ni är med i leken och biter tillbaka, därför fungerar det inte (vi gjorde samma fel med valpen som jag skrev om tidigare) 🙈
Lycka till, hon är oerhört vacker! (Och kom igåg, det går över! Tålamod 😉)

#8 - - Moa:

Jag har en valp som blir 4 månader nu i dagarna. Jag upplever samma sak som dig när folk säger att "ta vara på valptiden, det går så fort". Oftast gläds jag åt att den ska gå fort, hehe. Inte för att han inte är världens mest fantastiska hund, utan för att det är mycket slit med valpar och dom testar gränser. Det enda du kan göra är nog att vänta ut, ge ifrån dig ett pip när han bits för hårt, gå iväg och ignorera tills valpen ger sig. Dom ledsen, vissa tar det bara lite längre tid för ;)
Vi har köpt så sjukt mycket leksaker, och för typ två veckor sedan hittade vi en som han verkligen gillar = biter inte oss lika mycket! Du kan ju annars ge en morot som hon kan bita på istället om hon tycker det är roligare än leksak/ben :) Det löser sig! Om inte annat, kom ihåg vad alla säger "..valptiden.... det går så fort att dom blir stora" :) Haha

Svar: Hahah, ja men visst känner man så när allt känns omöjligt ibland med valpen. Att tiden ska gå lite fortare till hon är äldre!Okej, absolut! Super bra tips :D Tusen tack för att du tog dig tid att ge oss råd! Det hjälper verkligen! haha så sant ;) Kram
Jensvollen

#9 - - madabouttea.se:

Sååå söt!

#10 - - Anonym:

Valptiden var ett rent helvette, och jag har ändå en "lugn" ras, Labrador. Min blev inte lugn förrän vid 1,5-2 års ålder. Men håll ut det blir bra sen :)

Upp